ČLOVEKOVE PRAVICE IN MEDNARODNI DAN BOJA PROTI HOMOFOBIJI IN TRANSFOBIJI (IDAHO)

ČLOVEKOVE PRAVICE IN MEDNARODNI DAN BOJA PROTI HOMOFOBIJI IN TRANSFOBIJI (IDAHO)2

 

RAVEN: srednja šola, višji razredi osnovne šole

PREDMETI: sociologija, psihologija, tuji jeziki, državljanska vzgoja, etika, tematska razredna ura, zgodovina; projektni dan 17.5. (IDAHO)

CILJI:

_Učenci spoznajo Mednarodni dan boja proti homofobiji in transfobiji in čemu je namenjen.

_Učenci spoznajo Univerzalno deklaracijo o človekovih pravicah in to, da človekove pravice veljajo za vse ljudi.

_Učenci raziščejo načine, kako v številnih državah sveta (predvsem Evrope) še preganjajo LGBT osebe in kršijo njihove človekove pravice.

TRAJANJE: ena šolska ura

PRIPOMOČKI: projektor, vprašanja

POSTOPEK:

Če poučujete tuje jezike in je stopnja znanja dovolj visoka, lahko predlagan postopek izvedete v tujem jeziku (na spletu lahko najdete Deklaracijo o človekovih pravicah v vseh jezikih). Če med izvajanjem vidite, da so učenci zaradi pomanjkanja znanja jezika zadržani pri podajanju odgovorov, jih spodbudite, naj povejo v slovenščini, vi pa prevedete v želeni jezik, ter na tablo napišete slovensko in tujo besedo. Pomembno je, da se vsi počutijo sproščeno in da lahko kljub jezikovnim oviram sodelujejo in vse razumejo.

Predlagan postopek se lahko razširi na projektni dan, ki se ga lahko izvede 17. marca, na Mednarodni dan boja proti homofobiji in transfobiji. V tem primeru se lahko naredi tudi več medpredmetnih povezav.

1. Najprej obrazložite, da boste obravnavali človekove pravice na splošno in natančneje človekove pravice LGBT po svetu. Vprašajte učence, ali kdo ve, kaj so človekove pravice in če jih lahko naštejejo. Usmerite pozornost na Univerzalno deklaracijo o človekovih pravicah3. Razložite, kako so po drugi svetovni vojni ustanovili Združene narode, ki danes združujejo 192 držav. Namen ZN je prizadevanje za svetovni mir; obenem pa želijo zagotoviti, da se trpljenje druge svetovne vojne in holokavsta nikoli več ne ponovi. Leta 1948 je Skupščina ZN sprejela prvo pogodbo o človekovih pravicah na svetu, Univerzalno deklaracijo o človekovih pravicah.

2. Na tablo napišite prvi člen deklaracije: ≫Vsi ljudje so rojeni svobodni in enakopravni v dostojanstvu in pravicah.≪ Vodite razpravo o njenem pomenu in zagotovite, da sledeče ključne točke deklaracije postanejo jasne.

Vsi bi morali biti svobodni (svoboda).

Vsi bi morali imeti enake pravice (enakopravnost).

Vsi smo enako vredni kot ljudje, ne glede na življenjsko okolje, barvo kože, invalidnost, spol, spolno usmerjenost ali katerokoli drugo okoliščino (enakopravno dostojanstvo).

Vsi imamo te pravice, enostavno zato, ker smo ljudje (univerzalne človekove pravice).

Spodbujajte razred, da razpravlja o tem, da sicer imamo te pravice, toda ali smo res vsi svobodni in enakopravni in obravnavani enako? Naj ponazorijo s primeri, kadar temu ni tako, na primer pri rasističnih napadih, manjšemu plačilu za delo žensk, nadlegovanju mladostnikov, ker se združujejo v skupine ipd.

3. Učenci omenijo primere, kjer niso vsi obravnavani enako. Povejte, da se v veliko delih sveta človekove pravic kršijo ter da veliko ljudi trpi preganjane in nasilje. Preostali del ure se osredotočite na to, kako se obravnava LGBT osebe v različnih državah po svetu. S pomočjo naslednjih točk ilustrirajte kršitve človekovih pravic:

Odnosi med istospolnimi partnerji prinesejo smrtno obsodbo v sedmih državah sveta.

Istospolni odnosi so prepovedani v več kot 30 državah sveta.

Po vsem svetu se LGBT osebe soočajo z verbalnim nadlegovanjem, ustrahovanjem, grožnjami z nasiljem, pretepanjem, ugrabitvami, neupravičenimi aretacijami, odvzemom prostosti, mučenjem in umori.

4. Na tablo projicirajte spodnja vprašanja, ki se nanašajo na Evropo, razred pa razdelite v skupine po štiri. Prosite jih, naj se o vsakem vprašanju pogovorijo in izberejo odgovor. Poudarite, da vsaka točka kviza predstavlja človekovo pravico- pravico do družine, azila pred preganjanjem itd.

V koliko državah v Evropi:

_so dovoljene istospolne poroke? 25, 35, 7 (7)4

_so dovoljene druge oblike sklepanja istospolnih zvez (npr. registracija), ki dajejo istospolnim parom vse ali nekatere pravice, ki jih imajo poročeni pari? 43, 16, 38 (16)

_je prepovedana diskriminacija na podlagi spolne usmerjenosti pri zaposlovanju? 44, 20, 38 (38)

_je dovoljeno prositi za azil na podlagi spolne usmerjenosti (osebe, ki so zaradi svoje spolne usmerjenosti morale zapustiti svojo državo in se vanjo ne morejo vrniti, ker bi jih kazensko preganjali)? 25, 40, 30 (25)

_je istospolnim parom dovoljena skupna posvojitev otroka? 20, 36, 7 (7)

5. Ko končajo, razpravljajte o odgovorih. Jih je kateri presenetil? Zakaj? Kaj menijo o njih? Zakaj se takšne stvari dogajajo?

6. Predstavite Mednarodni dan boja proti homofobiji (IDAHO), ki je mednarodno gibanje LGBT oseb in njihovih zaveznikov, ki spodbuja vse narode po svetu, naj spoštujejo pravice in dostojanstvo LGBT oseb in se bojujejo proti predsodkom, diskriminaciji in preganjanju. Leta 2005 so aktivisti za človekove pravice iz več kot 70 držav določili 17. maj za Mednarodni dan boja proti homofobiji5.

7. Za zaključek jih vprašajte, zakaj mislijo, da je tak dan pomemben, in kako bi lahko na šoli obeležili ta dan.

8. Pomembno je, da na koncu ure učenci poznajo koncept človekovih pravic; dejstvo, da vsi niso deležni človekovih pravic, do katerih so upravičeni; da so pravice LGBT oseb po celem svetu kršene samo zaradi tega, kdo so, ter da posamezniki lahko sodelujejo v boju proti tem krivicam preko dogodkov, kot je Mednarodni dan boja proti homofobiji.

 

 

1 Življenjepis lahko najdete na različnih internetnih straneh. Tukaj je en primer: http://sl.wikipedia.org/wiki/Federico_Garc%C3%ADa_Lorca (zadnji dostop, maj 2012).

2 Prirejeno po: Dealing with Homophobia and Homophobic Bullying in Scottish Schools, Toolkit

Resource for Teachers , Lesson Plans. Dostopno na: https://www.lgbtyouth.org.uk/pro-resources.html (zadnji dostop, maj 2012).

3 Slovensko besedilo Deklaracije o človekovih pravicah je dostopno na: http://www.varuh-rs.si/index.php?id=102 (zadnji dostop, maj 2012).

4 Vir: http://www.ilgaeurope.org/home/publications/reports_and_other_materials/rainbow_europe_map_and_index_may_2012 (zadnji dostop, maj 2012).

5 Za več informacij obiščite http://www.idaho.org.uk/ Stran je v angleščini (zadnji dostop, maj 2012).

 

Partnerji v projektu Prebijamo tišino:
Slovenija: Društvo informacijski center Legebitra (www.drustvo-legebitra.si)
Poljska: Kampania Przeciw Homofobii (http://world.kph.org.pl/)
Škotska: LGBT Youth Scotland (https://www.lgbtyouth.org.uk/)

Podporniki projekta Prebijamo tišino:

Evropska komisija in
Študentska orgainzacija Univerze v Ljubljani

Projekt »Breaking the Walls of Silence« (Prebijati tišino) se izvaja od podpori Evropske komisije, Fundamental Rights & Citizenship Programme, DG Justice. Vsebina projekta ne odraža nujno stališča Evropske komisije.

Lokalno in nacionalno podporo raziskovanju odnosa do homoseksualnosti in homofobije v šoli (2011) so izrazili:

Urad Republike Slovenije za Mladino
Ministrstvo za šolstvo in šport
Znanstveni svet Pedagoškega inštituta
SVIZ – Sindikat vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije
Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije