NESPREJEMANJE HOMOSEKSUALNOSTI – POSLEDICE IN REŠITVE: FEDERICO GARCÍA LORCA

NESPREJEMANJE HOMOSEKSUALNOSTI – POSLEDICE IN REŠITVE: FEDERICO GARCÍA LORCA

RAVEN: srednja šola

PREDMETI: sociologija, psihologija, slovenščina, španščina, medpredmetne povezave

CILJI:

_Dijaki na primeru F. G. Lorce spoznajo posledice družbenega nesprejemanja homoseksualnosti.

_Dijaki razmišljajo o tem, kako se kaže (ne)sprejemanje homoseksualnosti v družini, pri prijateljih, v družbi na splošno.

_Dijaki razmišljajo o rešitvah za boljše sprejemanje homoseksualnosti v družbi.

TRAJANJE: ena ura

PRIPOMOČKI: življenjepis Lorce1, listki z vprašanji, tabla

POSTOPEK:

Če poučujete slovenščino ali španščino, lahko že predhodno obravnavate Lorco in njegova dela ter nato za zaključek enote posvetite eno uro še temi, kako je njegova spolna usmerjenosti vplivala na njegovo družbeno (ne)sprejemanje. Pri španščini lahko pripravite gradivo v španskem jeziku, odvisno od stopnje znanja jezika.

Pri sociologiji in psihologiji lahko naredite medpredmetno povezavo s slovenščino ali španščino, kjer že predhodno obravnavajo Lorco in njegova dela. Lahko pa naredite tudi samostojno obravnavo predpisane teme in sledite spodnjim navodilom.

1. Učencem na kratko razložite, da boste pri uri razmišljali o tem, kakšen vpliv ima lahko družba na življenja istospolno usmerjenih, in da boste kot primer obravnavali pesnika in pisatelja, ki ga že poznajo – Federica Garcio Lorco.

2. Na steno projicirajte Lorcov življenjepis in učence pozovite, naj si ga tiho preberejo. Medtem ko berejo, na tablo napišite naslednja vprašanja:

Kako bi opisali Lorco?

Kakšne spolne usmerjenosti je bil Lorca?

Kako se je počutil zaradi svoje spolne usmerjenosti?

Zakaj se je počutil tako?

Zakaj se je počutil razcepljenega med osebo slavnega avtorja in trpečim jazom?

Ko preberejo, jim dajte navodila, da v parih odgovorijo na zgornja vprašanja. Ko končajo, pokličite po enega dijaka, naj pove odgovor, ostali naj ga po potrebi dopolnijo. Zelo je pomembno, da pri četrtem vprašanju odgovorijo v smislu ≫Ker družina in prijatelji niso odobravali tega, da je istospolno usmerjen.≪, ter pri zadnjem: ≫Ker je svojo spolno usmerjenost skrival pred javnostjo.≪. Če sami ne odgovorijo tako, jih s podvprašanji napeljite na ta ali podobna odgovora.

3. Učencem povejte, da bodo v skupinah razmišljali o Lorci, njegovi homoseksualnosti in družbi na splošno. Razred razdelite v skupine po štiri (lahko tudi po pet oz. tri – odvisno od velikosti razreda). Vsaki skupini dajte svoj sklop vprašanj, na katera naj odgovorijo. Če je skupin več, lahko več skupin dobi enaka vprašanja. Med reševanjem pustite Lorcov življenjepis še vedno projiciran na steno, da si bodo lahko z njim pomagali pri iskanju odgovorov.

 

SKUPINA 1:1. Družina ni odobravala Lorcove homoseksualnosti. Kako je to vplivalo na njegovo življenje?2. Ali je pomembno, da družina sprejme istospolno usmerjenost družinskega člana? Zakaj?3. Na kakšen način lahko družina kaže svojo podporo istospolno usmerjenemu družinskemu članu? Naštejte vsaj pet konkretnih primerov.

 

SKUPINA 2:1. Družina ni odobravala Lorcove homoseksualnosti. Kako je to vplivalo na njegovo življenje?2. Na kakšen način se lahko kaže nesprejemanje v krogu družine? Naštejte vsaj pet konkretnih primerov.3. Kako se lahko počuti istospolno usmerjena oseba, če je družina ne sprejme?
SKUPINA 3:1. Prijatelji niso odobravali Lorcove homoseksualnosti. Kako je to vplivalo na njegovo življenje?2. Ali je pomembno, da ima istospolno usmerjena oseba okoli sebe prijatelje, ki jo podpirajo? Zakaj?3. Kako se kaže prijateljska podpora istospolno usmerjenemu prijatelju? Naštejte vsaj pet konkretnih primerov.
SKUPINA 4:1. Prijatelji niso odobravali Lorcove homoseksualnosti. Kako je to vplivalo na njegovo življenje?2. Na kakšen način se lahko kaže nesprejemanje v prijateljskem krogu? Naštejte vsaj pet konkretnih primerov.3. Kako se lahko počuti istospolno usmerjena oseba, če je prijatelji ne sprejmejo?
SKUPINA 5:1. Zakaj se je Lorca počutil razcepljenega med podobo slavnega avtorja, kot se je moral kazati navzven, in trpečim jazom v zasebnosti?2. V Lorcovih časih družba homoseksualnosti ni sprejemala. Kako mislite, da je s tem danes?3. Kako se kaže družbeno sprejemanje in nesprejemanje istospolne usmerjenosti danes? Naštejte vsaj tri konkretnih primere sprejemanja in tri nesprejemanja.

 

4. Ko končajo, predstavniki skupine preberejo vprašanja in odgovore. Pri poročanju aktivno sodelujte in pozovite tudi ostale, naj po potrebi dopolnijo odgovore (predvsem pri naštevanju primerov). Če vidite, da kakšen odgovor sošolce bega, prosite poročevalce za dodatno pojasnilo.

5. Zadnja skupina konča s primeri družbenega (ne)sprejemanja, zato lahko zadnji del ure posvetite idejam za spremembe v družbi. Na vse dijake naslovite vprašanje ≫Kaj bi lahko naredili, da bi družba bolje sprejemala istospolno usmerjene?≪ Pred tablo pokličite enega učenca, ki naj bo ≫zapisnikar≪. Spodbudite vse skupaj, naj poiščejo rešitve za spremembe v družbi, ≫zapisnikar≪ pa naj jih napiše na tablo. Sugerirate jim lahko, da so spremembe lahko na zelo individualnem nivoju in tudi na bolj splošnem družbenem nivoju.

6. Ura se tako konča s polno tablo predlogov. Pozovite jih, naj se držijo napisanih priporočil in s tem preprečijo, da bi se kdorkoli v njihovi družbi počutil kot Federico Garcia Lorca.

Partnerji v projektu Prebijamo tišino:
Slovenija: Društvo informacijski center Legebitra (www.drustvo-legebitra.si)
Poljska: Kampania Przeciw Homofobii (http://world.kph.org.pl/)
Škotska: LGBT Youth Scotland (https://www.lgbtyouth.org.uk/)

Podporniki projekta Prebijamo tišino:

Evropska komisija in
Študentska orgainzacija Univerze v Ljubljani

Projekt »Breaking the Walls of Silence« (Prebijati tišino) se izvaja od podpori Evropske komisije, Fundamental Rights & Citizenship Programme, DG Justice. Vsebina projekta ne odraža nujno stališča Evropske komisije.

Lokalno in nacionalno podporo raziskovanju odnosa do homoseksualnosti in homofobije v šoli (2011) so izrazili:

Urad Republike Slovenije za Mladino
Ministrstvo za šolstvo in šport
Znanstveni svet Pedagoškega inštituta
SVIZ – Sindikat vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije
Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije