MEDVRSTNIŠKO HOMOFOBNO NASILJE

MEDVRSTNIŠKO HOMOFOBNO NASILJE

 

RAVEN: srednja šola, višji razredi osnovne šole

PREDMETI: sociologija, psihologija, tematska razredna ura, vsi tuji jeziki

CILJI:

_Učenci razmišljajo o medvrstniškem nasilju (ang. bullying), o njegovih vzrokih, oblikah, posledicah in rešitvah.

_Učenci spoznajo projekt It Gets Better (≫Bolje bo≪).

_Učenci razmišljajo o preprečevanju medvrstniškega homofobnega nasilja.

TRAJANJE: ena šolska ura

PRIPOMOČKI: tabla, računalnik, projektor

POSTOPEK:

Če poučujete tuje jezike in je stopnja znanja dovolj visoka, lahko cel predlagan postopek izvedete v tujem jeziku (posnetki vseeno ostanejo v angleščini). Če med izvajanjem vidite, da so učenci zaradi pomanjkanja znanja jezika zadržani pri podajanju odgovorov, jih spodbudite, naj povejo v slovenščini, vi pa prevedete v želeni jezik, ter na tablo napišete slovensko in tujo besedo. Pomembno je, da se vsi počutijo sproščeno in da lahko kljub jezikovnim oviram sodelujejo in vse razumejo.

1. Za uvod vprašajte učence, ali mislijo, da je medvrstniško nasilje na njihovi šoli prisotno in v kolikšni meri. Lahko jih spodbudite, naj vam povejo kakšen konkreten primer nasilja, kateremu so bili priča (tukaj ni želeno, da povejo imena vključenih; namen tega je, da začnejo razmišljati o oblikah nasilja).

2. Nadaljujte s tem, da so žrtve medvrstniškega nasilja navadno osebe, ki na takšen ali drugačen način odstopajo od povprečja (telesne značilnosti, obnašanje, način oblačenja, stopnja znanja…). Med njimi so pogosto tudi osebe, ki so (ali se predvideva, da so) istospolno usmerjene. Povejte, da se boste osredotočili na homofobno medvrstniško nasilje.

3. Na tablo napišite jedro miselnega vzorca – besedo »ZAKAJ?«. Razložite, da boste izvedli metodo viharjenja možganov (ang. brainstorming) in jih pozovite, naj vam povejo čim več razlogov za homofobno medvrstniško nasilje. Vprašanje naj bo ≫Zakaj mislite, da mladi izvajajo homofobno nasilje nad svojimi vrstniki?≪. Pomembno je, da se osredotočijo na izvajalce nasilja in ne na žrtve – njihova ≫drugačnost≪ ne sme biti vzrok nasilja. Odgovore zapišite na tablo. (Nekateri možni odgovori: ker hočejo biti popularni, ker so ≫frajerji≪, ker to delajo njihovi prijatelji, ker so na televiziji/doma slišali enako ipd.). Miselni vzorec naj ostane na tabli do konca ure. Bodite pozorni, da pišete strnjeno, ker boste dodali še več miselnih vzorcev.

4. Naslednji miselni vzorec naj ima v jedru besedo »KAKO?«. Zopet jih pozovite k viharjenju možganov. Naštejejo naj čim več vrst homofobnega nasilja. Lahko so zelo splošni (psihično, fizično, verbalno), spodbudite pa jih, naj bodo tudi zelo konkretni (brcanje, zmerjanje, pljuvanje, lasanje, skrivanje torbe…).

5. Naslednji miselni vzorec naj se osredotoči na žrtev. Na sredino zapišite vprašanje »KAKO SE POČUTI ŽRTEV?«. Na enak način, kot prej, naj vam narekujejo čim več odgovorov. Ne zadovoljite se samo z odgovorom ≫slabo≪ (kljub temu, da ga seveda zapišete), spodbudite jih, naj vam razložijo, kaj to pomeni slabo, naj bodo bolj natančni (osamljen, osramočen, ne ve, na koga naj se obrne po pomoč, misli, da je z njim/njo resnično kaj narobe, samomorilno…).

6. V zadnji miselni vzorec vpišite besedo »POMOČ«. Narekujejo naj vam osebe oziroma ustanove, na katere se lahko žrtev obrne po pomoč (učitelji, svetovalni delavci na šoli, vodstvo šole, varne hiše, SOS telefoni…).

7. Povejte jim, da je homofobno medvrstniško nasilje v porastu in da so posledice le-tega za žrtev velikokrat usodne. V ZDA (in tudi drugod) v zadnjem času beležijo veliko število samomorov mladoletnih oseb, ki so si vzele življenje zaradi homofobnega nasilja. Zelo na kratko jim predstavite projekt ≫It GetsBetter≪, ki je bil osnovan ravno zaradi velikega števila samomorov in znotraj katerega znane in neznane osebe posnamejo video posnetek, v katerem predstavljajo svoje izkušnje in pozivajo mlade žrtve homofobnega nasilja, naj si ne škodujejo, naj poiščejo pomoč in jih tolažijo, da bo s časoma bolje (it gets better). Kot primer takega video posnetka jim lahko predvajate naslednjega:

Predlagani video so posneli zaposleni v Walt Disney Studios, ki ga vsi učenci poznajo. Na spletu (YouTube) lahko najdete ogromno posnetkov znotraj tega projekta, tako da si lahko po želji izberete tudi kakšnega drugega. Večina posnetkov je v angleščini in nima podnapisov, a so razumljivi tudi brez visokega znanja angleščine.

8. Povejte jim, da je homofobno medvrstniško nasilje v porastu in da so posledice le-tega dostikrat zelo hude. Po ogledu posnetka, jih vprašajte za mnenje, ali mislijo, da tovrstni projekti lahko pomagajo mladim žrtvam nasilja.

9. Za zaključek jih še zadnjič pozovite k viharjenju možganov. Postavite jim vprašanje Kako lahko preprečimo homofobno medvrstniško nasilje? Na sredino miselnega vzorca napišite besedo »REŠITVE«. Poudarite, da niso samo odrasli tisti, ki naj bi preprečevali nasilje, ampak da imajo tudi sami veliko vlogo pri tem. Naštejejo naj čim več konkretnih rešitev. Razmišljajo naj tudi, kako lahko šola kot ustanova pripomore k izboljšanju stanja.

10. Na koncu ure jih pozovite, naj se držijo zapisanega, naj opozarjajo na nasilje, naj vedno pomagajo žrtvi in poskrbijo, da se bodo v šoli in drugod vsi počutili dobro.

Partnerji v projektu Prebijamo tišino:
Slovenija: Društvo informacijski center Legebitra (www.drustvo-legebitra.si)
Poljska: Kampania Przeciw Homofobii (http://world.kph.org.pl/)
Škotska: LGBT Youth Scotland (https://www.lgbtyouth.org.uk/)

Podporniki projekta Prebijamo tišino:

Evropska komisija in
Študentska orgainzacija Univerze v Ljubljani

Projekt »Breaking the Walls of Silence« (Prebijati tišino) se izvaja od podpori Evropske komisije, Fundamental Rights & Citizenship Programme, DG Justice. Vsebina projekta ne odraža nujno stališča Evropske komisije.

Lokalno in nacionalno podporo raziskovanju odnosa do homoseksualnosti in homofobije v šoli (2011) so izrazili:

Urad Republike Slovenije za Mladino
Ministrstvo za šolstvo in šport
Znanstveni svet Pedagoškega inštituta
SVIZ – Sindikat vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije
Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije