Zakaj prebijati molk

ZAKAJ PREBIJATI MOLK?

Morda ne veste, kdo so, toda bodite prepričani, da učite dijake in dijakinje, ki se identificirajo kot lezbijke, geji, biseksualne ali transspolne osebe (LGBT). Vidna in jasna podpora tem mladim lahko ogromno pripomore, da se bodo v vašem razredu in šoli počutili varneje ter prijetneje. S tem, ko jim pokažete, da jih enakopravno vključujete, jim tudi govorite, da niso sami; hkrati pa sporočate drugim, da so LGBT dijaki in dijakinje njihovi vrstniki, ki si zaslužijo enako spoštovanje in sprejemanje, kot ga imajo njihovi heteroseksualni vrstniki. Tisti, ki izvajajo nasilje, najpogosteje delujejo pod okriljem nevidnega odobravanja šolske skupnost, saj raziskave kažejo, da šolske politike in pravilniki ne vsebujejo eksplicitne zaščite LGBT učencev, zato ni presenetljivo, da je šolsko okolje pogosto označeno kot strogo heteronormativno okolje, ki prisili istospolno usmerjene mlade, da skrivajo svoje občutke in spolno usmerjenost. To večina tudi počne, kljub temu da je razkritje proces, ki pomembno vpliva na samopodobo mladega človeka in na njegove odnose z drugimi. Raziskave med LGBT učenci in dijaki kažejo, da jih več kot polovica skriva svojo spolno usmerjenost ali spolni izraz, saj se bojijo zavračanja, ustrahovanja, izključevanja in drugih oblik homofobnega nasilja, ki prihaja bodisi s strani njihovih vrstnikov oziroma učiteljev samih. Nasilje nad LGBT učenci s strani vrstnikov se lahko izraža skozi homofobne zmerljivke (besede, kot so: peder, lezba, homič, buzi, toplovodar, ritopik …), izogibanje, ustrahovanje ali skozi druge oblike verbalnega ali psihološkega nasilja oz. nadlegovanja. Slednje pa neredko pripelje tudi do nasilnejših čustvenih in fizičnih napadov. Homofobno nasilje in pritiski lahko prihajajo tudi s strani učiteljev; največkrat se to kaže v izmikanju pogovorom o vprašanjih, povezanih s spolno usmerjenostjo ali spolno identiteto v razredu, neprimernih komentarjih ali preko odkritih predsodkov o življenju LGBT mladih, odraslih in družin z istospolno usmerjenimi starši.

“Pravno in etično morate narediti vse, kar je potrebno, da prekinete nadlegovanje otrok in mladostnikov, ki se identificirajo kot istospolno usmerjeni ali transspolne osebe. S tem, ko vas vidi, da nasprotujete ustrahovanju, se bo vsak otrok, istospolno usmerjen ali heteroseksualen, v šoli počutil varneje. Samo če se otroci počutijo varne, se lahko kaj naučijo.” (Vir: A Teacher’s Guide To Intervening In Anti-Gay Harassment. The Safe Schools Coalition: http://www.safeschoolscoalition.org/TeachersGuideIntervene.pdf)

Mnogo učiteljev o homoseksualnosti ne razpravlja iz različnih razlogov. Slovenske raziskave izpostavljajo, da večinoma zato, ker nimajo dovolj strokovnih informacij na temo. Potrebno pa je vedeti, da molk ni rešitev, temveč le podpira nevidnost teme ter realnosti LGBT učencev in učenk v šolskem okolju. Nudi tudi priročno osnovo za (velikokrat) lažno strpnost, ki se kaže v izjavah kot je: ≫Geji in lezbijke me ne motijo, dokler jih ne vidim v javnosti.« To pa obenem spodbuja stereotipe in predsodke o istospolni usmerjenosti, ki jih z nevidnostjo ne moremo premagati. Ne trdimo, da so pogovori o homoseksualnosti edini pristop, ki neposredno vpliva na zmanjšanje homofobnega nasilja v šoli, verjamemo pa, da so lahko začetni korak pri prebijanju molka in lahko postavijo temelje za konstruktiven ter nediskriminatoren dialog in ozaveščanje ne samo učencev in učiteljev, ampak tudi snovalcev učnih načrtov in politike, ki lahko vplivajo na uvedbo konkretnejših protidiskriminacijskih strategij, praks in politik.

“Ker okolje ni permisivno do tega, na naši šoli ni razkritih dijakov, zato mi kakšnega drugega vzgojnega ukrepa, kot je pogovor ob homofobni zmerljivki ali grobi šali, do sedaj še ni bilo potrebno uporabiti. Tudi nisem opazila nobenega resnejšega nasilja.” (Ika, 46) (Vir: Homofobija na naši šoli?: poročilo o izkušnjah srednješolskih učiteljev in učiteljic s homofobijo. Legebitra, 2012)

KAKO UPORABLJATI SPLETNO STRAN

Spletna stran je zasnovana tako, da služi kot izhodišče za odpiranje razprave o homoseksualnosti in homofobiji v razredu, in želi prispevati k izboljšanju razumevanja specifičnih potreb in realnosti LGBT dijakov in dijakinj. Z izborom relevantnih virov in praktičnih predlogov želimo dvigniti zavedanje o potrebi po prisotnosti razprave o homoseksualnosti in homofobiji v izobraževalnem okolju ter predstaviti načine za njeno uvajanje, ki so pozitivni in ne zastrašujoči ali ideološki, temveč podprti z znanstvenimi dejstvi, lokalnimi in mednarodnimi raziskavami ter usklajeni z mednarodnimi izobraževalnimi standardi in direktivami. Stran je v prvi vrsti namenjena učiteljem in učiteljicam v srednjih šolah, a je primerena tudi za druga formalna in neformalna izobraževalna okolja. Razvita je bil na podlagi izsledkov in priporočil dveh primerljivih nacionalnih raziskav, ki sta potekali leta 2012 v Sloveniji in na Poljskem v okviru projekta Breaking the Walls of Silence / Prebijamo molk (za več informacij pojdite na http://www.drustvo-legebitra.si/index.php/kaj-delamo/za-lgbt-mlade/prebijati-molk-o-homoseksualnosti-v-oli), in želi delovati kot podpora:

_za boljše razumevanje izobraževalnih in varnostnih potreb dijakov in dijakinj, ki so ali za katere se domneva, da so LGBT,

_za premagovanje predsodkov, stereotipov, pri pomanjkanju znanja in pri izzivih, povezanih z uvajanjem razprave o homoseksualnosti in homofobiji v razredu in šolskem okolju,

_za vključevanje razprave o homoseksualnosti in homofobiji v izobraževanje na področju družbene pravičnosti in človekovih pravic,

_za prenos relevantnih dejstev in uporabnih nasvetov o tem, kako si pridobiti znanje, povečati samozaupanje in kompetence o temi,

_kot tudi predstavitev idej o tem, kako učinkovito in konsistentno podpirati dijake in dijakinje ter vplivati na njihovo samozavest in samopodobo.

Stran je razdeljena na sedem sklopov. V pričujočem sklopu pojasnimo, zakaj se vas to tiče, zakaj je potrebno prebijati molk ter na kratko opišemo spletno stran. Sledijo izkušnje dijakov in dijakinj, ki pričajo o tem, kako je biti mlada LGBT oseba v šoli. Tem izkušnjam, ki jasno poudarjajo potrebo po razpravi v razredu in šolskem prostoru, sledi razširjen slovarček izbranih izrazov in pojmov s področja spolnih identitet in izrazov ter konceptov, ki zadevajo diskriminacijo in diskriminatorno oziroma nasilno vedenje. V sklopu Strokovne informacije predstavljamo relevantnejše slovenske raziskave in publikacije, poglavje o mitih in stereotipih pa obravnava in nas sooča z najpogostejšimi stereotipnimi percepcijami in pogledi na LGBT osebe.

Sklop V razredu predstavi konkretne in uporabne informacije o tem, kako začeti objektivno in strokovno razpravo o homoseksualnosti in homofobiji v razredu. Ta del vsebuje tudi predloge o tem, kako se odzvati v primeru, da postanete učenčev zaupnik, ter kje pridobiti dodatno podporo in zaveznike v svojem okolju ali na spletu.  Sklop vsebuje tudi avtorske aktivnosti, ki v učno uro preko različnih metod vpeljujejo pogovor o homoseksualnosti in homofobiji. Aktivnosti so pripravljene za takojšnjo uporabo, lahko pa si jih glede na potrebe učencev in učenk in lastno znanje ustrezno priredite. Tu velja poudariti, da spletna stran ni zaključena celota. Na temo razprave o homoseksualnosti v šolskem okolju ter o situaciji in izkušnjah LGBT oseb, vsaj v mednarodnem polju, obstaja kar nekaj različnih publikacij, priročnikov, brošur ipd. Stran tudi ne predlaga receptov ali standardnih pristopov k uvajanju teme v razred, saj se zavedamo, da je to odvisno predvsem od zmogljivosti in inovativnosti učitelja in učiteljice, ki se k temu nameni, pa tudi permisivnosti šolskega okolja ter podpore vodstva. Besedilo spletne strani naj bo torej v osnovi izhodišče za razumevanje potreb istospolno usmerjenih in transspolnih učencev in učenk, pridobivanje dodatnih informacij na temo ter razvoj vključujočih pristopov, ki vam bodo pomagali čim bolj celovito opravljati vaše poslanstvo v razredu. V sklopu Podpora pa smo zbrali organizacije, revije, oddaje ipd., ki se ukvarjajo z LGBT tematiko in ki so vam lahko vedno v podporo pri vašem delu.

Partnerji v projektu Prebijamo tišino:
Slovenija: Društvo informacijski center Legebitra (www.drustvo-legebitra.si)
Poljska: Kampania Przeciw Homofobii (http://world.kph.org.pl/)
Škotska: LGBT Youth Scotland (https://www.lgbtyouth.org.uk/)

Podporniki projekta Prebijamo tišino:

Evropska komisija in
Študentska orgainzacija Univerze v Ljubljani

Projekt »Breaking the Walls of Silence« (Prebijati tišino) se izvaja od podpori Evropske komisije, Fundamental Rights & Citizenship Programme, DG Justice. Vsebina projekta ne odraža nujno stališča Evropske komisije.

Lokalno in nacionalno podporo raziskovanju odnosa do homoseksualnosti in homofobije v šoli (2011) so izrazili:

Urad Republike Slovenije za Mladino
Ministrstvo za šolstvo in šport
Znanstveni svet Pedagoškega inštituta
SVIZ – Sindikat vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije
Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije