Ideje in predlogi

Učitelji imajo številne priložnosti za odpiranje tem o raznolikosti, predsodkih in človekovih pravicah, ki bi morale naslavljati tudi homofobijo kot obliko diskriminacije. Spremembe vsebine predmeta in vidnost glavnih vprašanj, o katerih se razpravlja v kontekstu homoseksualne identitete in gibanj za emancipacijo (kot je feministično ali LGBT), obogatijo učne ure in spodbujajo občutljivost za raznolikost.

Biografije številnih umetnikov, pisateljev ali oseb iz kulturnega in umetniškega življenja so pogosto predmet pogovora v razredu, npr. pri književnosti, tujih jezikih, umetnosti, zgodovini itn. Če je avtor istospolno usmerjen, ta element ni omenjen kot relevanten (čeprav je pri številnih znanih umetnikih, pesnikih in pisateljih njihova spolna usmerjenost/identiteta bistveno vplivala na oblikovanje podob sveta in realnosti, ki so jih predstavili v zdaj klasičnih delih, npr. Orlando Virginie Woolf ali poezija Arthurja Rimbauda in Paula Verlaina). Spolna usmerjenost kot eden ključnih vzrokov za nastanek mnogih literarnih in umetniških del je pogosto zamolčana ali podcenjena (geji in lezbijke so interpretirani kot osebe, ki so imele biseksualna nagnjenja). Obravnava znanih in vplivnih zgodovinskih osebnostih je izvrstna priložnost, da pokažete, da je med ključnimi zgodovinskimi osebnostmi tudi nekaj istospolno usmerjenih, ki imajo še danes pomemben vpliv na naše dojemanje literature ali umetnosti.

Konkreten primer je življenje Oscarja Wilda, ki je temeljito raziskano in dokumentirano.

Osnovne informacije: Oscar Fingal O’Flahertie Wills Wilde (16. oktober 1854 – 30. november 1900) je bil irski pisatelji in pesnik. Po eksperimentiranju z različnimi umetniškimi oblikami v 80. letih 19. stoletja je postal eden najbolj priljubljenih dramatikov naslednjega desetletja. Danes je poznan po epigramih, dramah ter zaporni kazni in zgodnji smrti.1

Dodatne informacije: Čeprav je bil poročen, je imel Wilde razmerja tudi z moškim. Njegova očaranost nad moškimi je močno vplivala na njegovo delo. Takrat je bila istospolna usmerjenost v Angliji prepovedana, zato so geje preganjali. Danes ni več kazniva, Velika Britanija pa istospolnim parom priznava enake pravice kot drugim. Še vedno obstajajo države, kjer je homoseksualnost prepovedana, kar ostro obsojata OZN in EU, ker s tem kršijo človekove pravice.

 V kolikor boste uporabili tudi dodatne informacije, boste natančno prenesli pomembno zgodbo in ozadje, kar seveda lahko odpre platformo za razpravo, ki lahko poudari potrebo po izogibanju stigmatizaciji in diskriminaciji. Na drugi strani pa dijaki dobijo popolno ozadje in dodatne informacije, ki jim lahko pomagajo razumeti miselnost in bistvene koncepte v avtorjevih najslavnejših delih.

Heteronormativnost učnega načrta je za mnoge nevidna, nekateri primeri vključujejo spoznavanje izključno heteroseksualne romantične literature, predstavitev nuklearne heteroseksualne družine (družine z dvema staršema) kot norme in ideala in poučevanje samo reproduktivnih vidikov seksualnosti in spolne vzgoje, ki promovira samo abstinenco. Celo pri matematiki se v učbenikih najdejo primeri računov, ki temeljijo na skupnosti moškega in ženske. Heteronormativen model odnosov v kombinaciji s spolnimi stereotipi je pogost pri računanju v nižjih razredih osnovne šole; fantje morajo izračunati količino goriva, potrebnega za določeno razdaljo, deklice pa seštevajo denar v trgovini s hrano; mama gospodinji in skrbi za družino, oče pa trdo dela in pelje sinove na ribarjenje. Moški naj bi ženske tudi obdarovali, kar je stereotipna podlaga za vajo preštevanja denarja.

Zelo primerni šolski predmeti za odpiranje razprave so sociologija, filozofija, državljanska vzgoja in zgodovina. Pouk o nacističnem preganjanju Judov in Romov lahko vključuje tudi preganjanje drugih manjšin, saj so nacisti sistematično pobijali tudi LGBT osebe. Pri državljanski vzgoji in sociologiji pa velja spodbuditi razpravo o rasističnih, seksističnih in homofobnih izrazih ter njihovih učinkih. Na tem mestu velja paziti, da ne zaključite ure, ne da bi se pogovorili o stereotipnih mnenjih ali predsodkih, ki so se pojavili med razpravo.

Osnovne informacije: Univerzalna deklaracija o človekovih pravicah (UDHR) je deklaracija, ki jo je sprejela Skupščina Združenih narodov (10. decembra 1948 v Palais de Chaillot v Parizu). Deklaracija izhaja iz izkušenj druge svetovne vojne in predstavlja prvi globalni izraz pravic, do katerih je upravičen vsak človek. Sestavljena je iz 30 členov, ki so bili razširjeni v kasnejših mednarodnih pogodbah, regionalnih instrumentih o človekovih pravicah, ustavah in zakonih.2

Dodatne informacije: Leta 2006 so razvili Yogyakartska načela na sestanku članov Meddržavnega sodišča, Mednarodnega združenja za človekove pravice in strokovnjakov za človekove pravice. Prvo načelo se glasi: ≫Vsi ljudje smo rojeni svobodni in enaki v dostojanstvu in pravicah. Ljudje vseh spolnih usmeritev in identitet so upravičeni do polnega uživanja vseh človekovih pravic.≪ (1. načelo, 1. člen)

Med poukom tujega jezika lahko analizirate besedila iz časopisa ali radia, ki obravnavajo istospolna partnerstva (poroko, družine) ali razkritje slavne osebnosti. Na voljo je tudi veliko LGBT filmov in videov, ki vam lahko pomagajo odpreti tematiko. Vsakič, ko se odprto ali subtilno omeni spolno usmerjenost, je potrebno upoštevati vse usmerjenosti. S priznavanjem različnih spolnih identitet pozitivno vplivate na LGBT dijake, ki so v razredu, saj jim pošljete neposredno sporočilo, da je njihova usmerjenost obravnavana pozitivno in da so njihove potrebe enakopravno naslovljene. S tem, ko ne skrivate pomembnih biografskih podatkov o slavnih ali zgodovinskih osebnostih, mladi dobijo vzore in idole, s katerimi se lahko identificirajo, to pa lahko pozitivno vpliva tudi na njihovo socialno izključenost in premagovanje občutka osamljenosti.

 

Ko boste naslovili temo v razredu, velja paziti na naslednje:

Ne predstavite spolne identitete lezbijk, gejev, biseksualcev in biseksualk ali trans oseb, kot da je to najbolj pomemben del njihove osebnosti.

Ne spodbujajte dijakov, da razmišljajo o konceptih enakosti v smislu za ali proti. Pokažite, da sta enakost in dostojanstvo univerzalna.

Ne dopuščajte homofobnih stališč. Spomnite se, da so v razredu morda dijaki, ki jih ta lahko zelo prizadenejo.

Ne primerjajte istospolne usmerjenosti s heteroseksualno. Razred naj ne razpravlja o manj- ali večvrednih usmerjenostih.

Ne predstavite spolne usmerjenosti kot izbire, alternative ali celo kot težave v življenju LGBT posameznikov.

LGBT identitet ne predstavite kot problematičnih ali težavnih, ki bi jih družba morala pomilovati, ter ne domnevajte, da bi bili LGBT posamezniki raje heteroseksualni.

Po drugi strani pa:

Naslavljajte temo vsaj nekajkrat letno. Pokažite, da je pomembna in vseprisotna.

Zoperstavite se homofobnim šalam in pripombam. Počutite se dovolj kompetentne, da javno nagovorite pripombo, saj s tem sporočate, da vam ni vseeno, in da boste zaščitili vse dijake in dijakinje.

Poudarite doprinos LGBT posameznikov k družbi. Spolna usmerjenost osebe naj ne bo najpomembnejši vidik v kontekstu življenjskih dosežkov. Vseeno pa je pomembno, da imajo vsi dijaki pozitivne vzore.

1 http://en.wikipedia.org/wiki/Oscar_Wilde, zadnji dostop januar 2012.

2http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Declaration_of_Human_Rights, zadnji dostop: april 2012.

Partnerji v projektu Prebijamo tišino:
Slovenija: Društvo informacijski center Legebitra (www.drustvo-legebitra.si)
Poljska: Kampania Przeciw Homofobii (http://world.kph.org.pl/)
Škotska: LGBT Youth Scotland (https://www.lgbtyouth.org.uk/)

Podporniki projekta Prebijamo tišino:

Evropska komisija in
Študentska orgainzacija Univerze v Ljubljani

Projekt »Breaking the Walls of Silence« (Prebijati tišino) se izvaja od podpori Evropske komisije, Fundamental Rights & Citizenship Programme, DG Justice. Vsebina projekta ne odraža nujno stališča Evropske komisije.

Lokalno in nacionalno podporo raziskovanju odnosa do homoseksualnosti in homofobije v šoli (2011) so izrazili:

Urad Republike Slovenije za Mladino
Ministrstvo za šolstvo in šport
Znanstveni svet Pedagoškega inštituta
SVIZ – Sindikat vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije
Zveza društev pedagoških delavcev Slovenije